Zara kläder


Spanska Zara är ett välkänt varumärke inom s.k. fast fashion. Märkets producenter skapar nya kläder med sina egna butiker som främsta inspirationskälla.

Zara

Zara är ett varumärke som tillverkar både dam- och herrkläder, men säljer mest inom damsortimentet. Varumärkets ledstjärna är att tillverka ett mode som är gångbart globalt; märket presenterar årligen en mängd olika stilar och produkter med en makalös snabbhet. Märkets butikschefer, producenter och designers har utvecklat ett samarbete som går ut på att analysera de kläder som kunderna provat i butikerna och lämnat efter sig i provrummen. På så sätt kan man ana vilka färger, stilar och mönster som efterfrågas. Därefter skapas i rask takt nya modeplagg på basis av kundernas köpbeteende. Zara försöker således inte styra trendriktningarna i modet likt mera exklusiva modehus som Dior och Prada. Istället låter man kunderna skapa det nya modet, som kommer ut till butikerna snabbare än motsvarande modeplagg från betydligt mer exklusiva märken.

Kläder från Zara – i butik och på nätet

Zara har konceptbutiker runt om i landet. Som kund bör man tänka på att butikscheferna har stora befogenheter att anpassa kollektionerna utifrån de lokala kundernas önskemål. Utbudet mellan olika butiker kan således variera. På varumärkets internationella hemsida (zara.com) återfinns en sökfunktion som hjälper till att lokalisera närmaste Zarabutik. På hemsidan kan man även shoppa online. Varumärket Zara dominerar dock inom den fysiska klädhandeln, som också utgör märkets primära inspirationskälla till nya modeplagg.

Zaras detaljister online

Varumärket Zara distribueras dessvärre inte av externa nätbaserade detaljister. Varumärkets hemsida tillhandahåller den i vårt tycke enda nämnvärda webbutiken med produkter från Zara – såvida man inte vill använda Tradera.