Profilkläder


Etablerade företag och föreingar brukar förse sina anställda och medlemmar med profilkläder; detta som ett led i marknadsföringen och strävan efter att skapa en stark företagskultur.

Reakläder
Kläder prydda med ett företags logotyp, eller namn, kallas för profilkläder. Handla gärna vanliga kläder på rea och implementera logotypen på ett tryckeri i efterhand.

Större företag – såväl privata som offentliga – brukar skaffa företagskläder med tryck efter att ha etablerat sig på marknaden. För något årtionde sedan var profilkläder enbart förbehållna större företag, men i takt med att priserna sjunkit har även mindre företag sett möjligheter med att beställa yrkes- och profilkläder till samtliga anställda. Profilkläder är i regel billigare i storstäder som Stockholm, Örebro, Uppsala, Göteborg och Profilkläderna brukar bäras av företagets anställda under arbetstid.

Billiga profilkläder i all ära – men prioritera kvalitet

Eftersom profilkläderna utgör en del av företagets ansikte utåt, bör man satsa på bra kvalitet direkt; det ser inte professionellt ut med logotyper som börjar flagna efter några få tvättrundor. Vidare bör man tänka på följande:

  • Försök om möjligt designa kläderna inom företaget. Låt inte leverantören göra hela jobbet, eftersom leverantördesignade kläder ökar risken för ett sämre slutresultat.
  • Köp olika profilkläder till olika anställda – det är nämligen inte säkert att en och samma kläduppsättning passar alla på företaget.
  • Tänk även på att skapa en röd tråd genom hela företagets marknadsföring – använd t.ex. samma logotyp och slogan på profilkläderna som på övriga forum där företaget marknadsförs.

Som företagsledare bör man vara noga med att de anställda använder profilkläderna regelbundet – såväl på arbetstid som under fritiden. I annat fall går hela idén om marknadsföring och stärkt företagskultur förlorad.