Märkeskläder


Märkeskläder definieras traditionellt som kända klädmärken med hög status. Den höga statusen återspeglar sig vanligen i prissättningen, som är betydligt högre än medelpriset hos motsvarande plagg.

Märkeskläder i retro
Flashig outfit bestående av olika märkesplagg. Notera särskilt det blygsamma inslaget av retro.

Det höga priset är inte den enda faktorn som avgör om ett plagg ska tilldelas status som märkesplagg. Bland kända klädmärken konkurrerar många klädmärken om denna nobla titel; men långt ifrån alla de klädtillverkare, som själva utmärker sig som premiummärken, klassas som märkesplagg i allmänhetens ögon. Bland de klädmärken med högst status – t.ex. Hugo Boss, Louis Vuitton, Prada, D&G, Armani och Versace – klassas dessa i regel i samtliga fall som märkeskläder. Detta gäller däremot inte märken som Lacoste, Levi’s och Nike, som bara räknas som märkesplagg av ca hälften av återförsäljarna.

Billiga märkeskläder från kända butikskedjor

Den som är på jakt efter billiga märkeskläder bör i första hand sovra bland utbudet online. Likaså brukar större butikskedjor, vars produktutbud består av ett urval av olika märken, vara billigare i fråga om märkeskläder än de renodlade märkesåterförsäljarna, som enbart tillhandahåller specifika varumärken. Att handla märkeskläder online är emellertid förbundet med vissa risker – plaggen kan vara billiga kopior av dyrare varumärken – och därför är det viktigt att på förhand försäkra sig om att webbutiken är registrerad som återförsäljare av varumärket ifråga.

Märkeskläder på rea hos fysiska återförsäljare

Ett annat sätt att fynda märkeskläder billigt är att handla dem på rea när de fysiska butikskedjorna och märkesåterförsäljarna har utförsäljning – t.ex. i mellandagarna och i slutet av sommaren. I detta sammanhang är det viktigt att tänka på att nätbaserade butiker sällan anonserar ut märkeskläder på rea – i fråga om kampanjer och utförsäljningar är den fysiska handeln således väsentligt billigare än onlinebaserade butiker.